Az „Elvárt, kívánatos nevelés-oktatási eredmények” témacsoportban – bár készült vitaindító tanulmány, és az Agórában folyt is vita ebben a témakörben – nem születtek tézisek. E legátfogóbb kérdéskörre nem adható válasz mindaddig, míg az egyes területek meg nem fogalmazzák a saját céljaikat, kívánatos eredményeiket. Az elvárt, kívánatos nevelési-oktatási eredmények az egyes témacsoportok tézisei között most is megjelennek.
Javasoljuk, hogy pedagógusok, szülők és diákok bevonásával széleskörű interaktív programokat szervezve, vitákat kezdeményezve az Agora eme első nyilvános dokumentuma és a visszajelzések alapján a későbbiekben hozzuk létre az itt hiányzó téziseket.
Általános Iskola:
Az általános iskola feladata a nevelés, az önálló, alkotó életre való felkészítés, valamint a társadalmi integrációhoz, a folyamtos fejlődéshez, a kiegyensúlyozott, boldog léthez szükséges készségek, képességek kialakítása.
Kívánatos képességek, készségek, jártasságok:
– tolerancia
– udvariasság, etikett, netikett
– türelem
– érdekérvényesítés
– önállóság
– önismeret, önazonosság
– környezetismeret
– kitartás, álhatatosság
– keresztény/nemzeti büszkeség
– játék, társas játék
– a pihenés és kikapcsolódás képessége módjai
– rövid és hosszútávú célképzés, tervezés
– pontosság
– megbízhatóság
– önkiszolgálás
– tanulási képesség
– olvasás, szövegértés
– Írás, helyesírás
– számolás, logikus gondolkodás
– kreativitás
– mozgás-, társastánckultúra
– kritikai érzék
– demokrácia
– alturizmus
– idegen nyelv
– táplálkozás kultúra
– egészségvédelem
– korai terhesség, drogprevenció, dohányzás megelőzés
– önismeret
– társas kapcsolatok kultúrája
– barát és párválasztás kultúrája, paraméterei
– család ismeret
– élethosszig tartó pályorientáció
– esztétikai érzék
– környezettudatosság
– konfliktus elemzés, kezelés, megoldás
A tantárgyaknak általános iskolában ezen képességek és készségek kialakítását kellene szolgálniuk, jelenlegi, öncélú szerepük helyett. A nevelésben paradigmaváltás szükséges. A tanítást fel kell váltsa az irányított tanulás, a tanulásszervezés. Teret kell adni a különbözőségnek, a tanulói aktivitásnak.
A tantárgyaknak nem lenne szabad uralkodóvá válni, csak középiskolában.
– természet, társadalom ismeret