7. Méltányosság – témák

Print Friendly, PDF & Email

Különböző hátránydimenziók mentén kimutatható nevelési, oktatási egyenlőtlenségek és azok mérséklését, megszűntetését szolgáló rendszer

7.1. A méltányosság kezelésének elvi kérdései

  • Verseny és/vagy együttműködés
  • A személyiségközpontúság mint alapelv
  • A hátrányos helyzet fogalma
  • Interkulturális nevelés, a liberális-, kompenzatorikus- és emancipatorikus megközelítések a magyar iskolarendszerben
  • Multikulturalitás, identitástudat, többség és kisebbség viszonya
  • Rejtett tanterv

7.2. A méltányosság főbb kérdései

  • Szelekció, szelektív iskolarendszer, korai szelekció, „elitképzés”
  • Együttnevelés, inklúzió, integráció, szélesebb körű előkészítés (célcsoport, befogadó közeg, tágabb környezet)
  • Látens és manifeszt diszkrimináció az oktatásban, kirekesztés
  • Szegregáció
  • Társadalmi egyenlőtlenségek
  • Az iskolát befejező fiatalok 20%-a esélytelen a munkaerőpiacon
  • Területi egyenlőtlenségek
  • Tehetségnevelés és esélyegyenlőtlenség
  • SNI
  • Részképességzavarok
  • Komprehenzív intézményrendszer
  • Differenciálás, korszerű módszerek alkalmazása
  • Kompenzatív és preventív programok kidolgozása
  • Szociális problémák intézményen belüli kezelése
  • Szabad intézményválasztás
  • Tankötelezettség
  • Gyermeki, tanulói motiváció
  • Továbbtanulás
  • Felnőttoktatás és méltányosság, a felnőttoktatás kompenzációs szerepe az esélyegyenlőtlenségek csökkentésében

Vélemény, hozzászólás?