Különböző hátránydimenziók mentén kimutatható nevelési, oktatási egyenlőtlenségek és azok mérséklését, megszűntetését szolgáló rendszer
7.1. A méltányosság kezelésének elvi kérdései
- Verseny és/vagy együttműködés
- A személyiségközpontúság mint alapelv
- A hátrányos helyzet fogalma
- Interkulturális nevelés, a liberális-, kompenzatorikus- és emancipatorikus megközelítések a magyar iskolarendszerben
- Multikulturalitás, identitástudat, többség és kisebbség viszonya
- Rejtett tanterv
7.2. A méltányosság főbb kérdései
- Szelekció, szelektív iskolarendszer, korai szelekció, „elitképzés”
- Együttnevelés, inklúzió, integráció, szélesebb körű előkészítés (célcsoport, befogadó közeg, tágabb környezet)
- Látens és manifeszt diszkrimináció az oktatásban, kirekesztés
- Szegregáció
- Társadalmi egyenlőtlenségek
- Az iskolát befejező fiatalok 20%-a esélytelen a munkaerőpiacon
- Területi egyenlőtlenségek
- Tehetségnevelés és esélyegyenlőtlenség
- SNI
- Részképességzavarok
- Komprehenzív intézményrendszer
- Differenciálás, korszerű módszerek alkalmazása
- Kompenzatív és preventív programok kidolgozása
- Szociális problémák intézményen belüli kezelése
- Szabad intézményválasztás
- Tankötelezettség
- Gyermeki, tanulói motiváció
- Továbbtanulás
- Felnőttoktatás és méltányosság, a felnőttoktatás kompenzációs szerepe az esélyegyenlőtlenségek csökkentésében