6. Szakképzés a közoktatásban, a közoktatás és a munka világa – témák

Print Friendly, PDF & Email

6.1. A szakképzés célja

  • elsősorban szakmatanulás vagy elsősorban nevelési-fejlesztési célok
  • szakma vagy kompetencia?
  • a szakképzés feladatai az LLL-ben

6.2. A szakképzés helye az iskolarendszerben

  • nemzetközi áttekintés
  • történeti áttekintés
  • mikor kezdődjön és meddig tartson (meddig legyen kötelező) a szakképzés? Mikor történjen a szakmacsoport (pályakör, ágazat), mikor a konkrét szakma kiválasztása, elkülönült oktatása?
  • szakiskola, szakközépiskola
  • szakképzés, ill. a szakmatanulás megalapozása a szakképzés elkülönülése nélkül: komprehenzív iskola, gimnáziumi szakmai képzés
  • érettségi utáni szakképzés
  • felsőfokú szakképzés
  • iskolai rendszerű felnőttoktatás, második szakma iskolai rendszerben
  • alternatív tanulási utak – HÍD, szakmunkások szakközépiskolája, „szakérettségi”, második esély iskolái, szakmaváltás
  • szakképzés helye a jelenlegitől eltérő struktúrájú alapképzés esetén (pl. 6+6 vagy 9+3 esetén)

6.3. Iskolai és felnőtt (iskolarendszeren kívüli) szakképzés

  • melyiknek mi a célja, szerepe
  • kapcsolatuk
  • szereplőik (iskolák szerepe a felnőtt szakképzésben)

6.4. Munkaerőpiac igényei a szakképzéssel és a közoktatással szemben

  • szakképzés tervezhetősége munkaerő-piaci szempontból országosan, regionálisan, megyei és helyi szinten
  • „hiányszakmák” kérdésköre, meghatározhatósága és ennek szükségessége, „pályairányítás”, bizonyos irányokra ösztönzés szükségessége és lehetőségei, „divatszakmák” kezelése
  • gazdaság által igényelt kompetenciák; a szakképzésben és általános képzésbe való megszerezhetőségük; kompetencia vs. szakma
  • szakközépiskola feladata munkaerő-piaci szempontból, előnyei/hátrányai  a munkába állás, szakmaszerzés, szakirányú/nem szakirányú felsőoktatási továbbtanulás esetén
  • gimnázium feladata munkaerő-piaci szempontból, milyen foglalkozásokra készíthet fel, milyen formában
  • beválási mutatók – mit tudunk az elhelyezkedési, kereseti , vállalkozási, továbbtanulási, karrier esélyekről, utakról
  • pályaelhagyás tényei és értékelése
  • gazdasági szereplők (kamara, cégek, vállalkozói szervezetek, állami foglalkoztatási szerv stb.) szerepe a munkaerő-piac igényeinek közvetítésében
  • iskolák és munkáltatók kapcsolata
  • szakképzési szerkezet befolyásolásának indokoltsága, formái
  • munkaerő-piaci ismeretek, álláskeresési, -megtartási készségek, munkajog oktatása a különféle iskolákban

6.5. A szakképzés gyakorlati része

  • tanulószerződés, tanműhely, egyéb megoldások
  • szakoktatók képzése, kompetenciái, ennek szabályozása
  • szakmódszertan
  • üzemi gyakorlat

6.6. Iskolai szakképzés és szakmaszerkezet

  • OKJ, modulrendszer, rész-szakképesítések, ráépülések, iskolai és felnőttképzésben oktatható szakképesítések
  • szakközépiskolai végzettség és szakképzettség
  • más megoldások (pl. többlépcsős szakmaszerzés)

6.7. Az iskolai szakképzés tartalmi kérdései

  • közismeret és szakma aránya
  • általános, szakmacsoportos és speciális szakmai ismeretek
  • SZVK, központi program
  • vizsgarendszer
  • felkészítés az LLL-re és a szakmai továbblépésre

6.8. A szakiskolások speciális nevelési kérdései

  • módszertan
  • SNI, HHH-s gyerekek a szakképzésben
  • motiválási lehetőségek, ösztöndíj
  • tanárok felkészítése
  • segítő szakemberek szerepe, szervezeti elhelyezkedése, finanszírozása
  • szakmatanulás vagy általános kompetenciák fejlesztése?
  • kapcsolat a szülőkkel
  • a szakiskolába „szorult” gyerekek képzése mennyiben szakképzési kérdés – a szakiskola küldetéstudata (szakmatanítás vagy nevelés, kompetenciafejlesztés súlya)

6.9. Speciális szakiskolák

  • Céljuk
  • Jelenlegi helyzetük, sikereik és kudarcaik
  • Kapcsolat a közoktatás más intézményeivel és a munkaerő-piaccal
  • Gyógypedagógiai és módszertani központok

6.10. Az általános iskola szerepe

  • Technikaoktatás, manuális készségek fejlesztése, kreatív foglalkozások
  • Életvitel műveltségterület lehetőségei, beépülése a tanításba
  • Mit vár el a szakképző iskola az általános iskolától?
  • Felkészítés a szakmai továbbtanulásra

6.11. Az egyes szakképzési területek speciális problémái

  • Művészeti képzés
  • Agrárképzés

Vélemény, hozzászólás?