5. Pedagógusok és a közoktatás további szakmai szereplői – témák

Print Friendly, PDF & Email

A pedagógusok kívánatos szakmai kompetenciái, pedagógusok státusza és humánerőforrás gazdálkodás (egységes pedagógus politika)

5.1. A pedagógusok minőségével kapcsolatos átfogó kérdések

  • Társadalmilag releváns elvárások az oktatási rendszer egyes szintjeivel és azok szereplőivel szemben: pedagógus
  • Pedagóguspolitika (képzés, státusz, életpálya), az oktatáspolitika pedagógusfelfogása
  • A jó pedagógus
  • A pedagógusszerep újragondolása

5.2. Pedagógusképzés

  • Egyetemi, főiskolai képzés
  • Alkalmasság, szűrés
  • A képzés gyakorlati elemei
  • Pedagógus-továbbképzés
  • Pedagógusképzés: a képzők képzése

5.3. A pedagógusok szakmai helyzetének jellemzői

  • A pedagógus munka minősége
  • Szakmai autonómia, pedagógiai szabadság
  • Jogok, kötelességek, hatáskörök

5.4. A pedagógusok társadalmi helyzete, előmenetel, életpálya

  • A pedagógusok foglalkoztatása
  • A pedagógus munka mennyisége
  • Pedagógus leterheltség, egyenletes terhelés
  • Pedagógusok jövedelme, bérrendezés
  • A pedagógus értelmiségi lét támogatása
  • A pedagógus társadalom szerveződése: hálózatok, klubok

5.5. Pedagógus kompetenciák, tulajdonságok

  • A módszertani kultúra¸ a nevelés-tanítás-tanulás kultúrájának megújítása, szakmódszertan (tanulva tanítás – tanítva tanulás)
  • Nevelést, tanulást, tanítást elősegítő hatásrendszer tervezése
  • Differenciálás
  • Progresszív pedagógiai módszerek napi jelenlétének garanciái
  • Tanulásmódszertan, a tanulás tanítása
  • Mérés, értékelés (tanulói teljesítmények)
  • Foglalkozáson, tanórán és intézményen kívüli nevelés
  • Világnézeti semlegesség
  • Csoporton belüli konfliktuskezelés
  • Pedagógus és család kapcsolata: családközpontú intervenciós megoldások, közös nyelv kialakítása
  • Óvodai nevelés – sajátos pedagógiai kérdések

5.6. A pedagógus munkájának értékelése, a pedagógusokkal szembeni elvárások, a pályaalkalmasság kérdései

  • Pedagógus pályaalkalmasság követelményeinek hiányosságai
  • Kiválasztás a pedagógusképzésben
  • Koherens, összehangolt külső és belső értékelési rendszerek
  • Szakmai felügyelet, szaktanácsadás

5.7. Közoktatás további szakmai szereplői

  • Iskolapszichológus, nevelési tanácsadó
  • Pályatanácsadó
  • Gyermekvédelmi szakember
  • Pedagógiai asszisztens, szabadidő-szervező
  • Szakoktató
  • Egyéb

Vélemény, hozzászólás?