4.1. A minőségirányítás (-értékelés) alapvető feltétele, hogy az intézményrendszer és az egyes intézmények számára is olyan, világos célok legyenek megfogalmazva, amelyekhez reális feladatok rendelhetők.
4.2. Igényes, tartós és forrásgazdag törekvés szükséges:
- a célok minden szintű és minél szélesebb legitimációjára;
- a szereplők és partnerek minden csoportjának magas hőfokú azonosulására a célokkal, az ezen azonosuláson alapuló cselekvésre és önellenőrzésre való késztetésre, a cselekvésre és önellenőrzésre késztető elkötelezettség folyamatos „karbantartására”.
4.3. A célok teljesülését jelentős mértékben az érintett szereplők konszenzus közeli elégedettsége igazolja vissza.
4.4. A világosan megfogalmazott célok teljesültének becsléséhez, méréséhez, értékeléséhez (és az értékelés nyomán bekövetkező változtatásokhoz) az érintettek rendelkezzenek megfelelő tudással és technikai eszközökkel.
4.5. Ebben az értelemben az értékelésben s a fejlesztésről szóló döntésekben alapvető az érintett szereplők, partnerek önértékelése és autonóm elhatározása a tervszerű innovációra, illetve akut problémamegoldásra.
4.6. Az érintett szereplők, partnerek fenti készségeinek és elszánásának értő, ha kell „kritikus, baráti” segítésére különböző tulajdonformákban alapított szervezetek álljanak készenlétben. A segítés erőforrásait alapvetően az állami költségvetés biztosítsa, az autonómiát támogató, a közfeladatok ellátásáért viselt felelősséget megjelenítő szervezetével.
A minőségirányítás, minőségellenőrzés szempontjai:
1. Partnerség
A tanári eredményesség legfőbb és leghitelesebb fokmérője a gyermek tanár felé irányuló udvariassága, kedvessége és hálás, szeretetteljes mosolya.
A második elem, a kollégákkal kialakított partnerség.
A harmadik elem a tanár-szülő együttműködés és a szülői elégedettség szintje.
A negyedik elem a pedagógus kapcsolata a társintézmények, gyermekorvosok, védőnők, szakértői bizottságok, családsegítő szolgálatok munkatársaival.
2. Szakmaiság
A pedagógus legfőbb szakmai erénye a szerénység, az el nem múló érdeklődés és az élethosszig tartó tanulás.
3. Etika
A pedagógus erkölcsi erénye a gyermek feltétel nélküli elfogadása és tisztelete, a példamutatás.
4. Kimeneti paraméterek:
Átlagos nevelési igényű valamint BTMN/SNI arány ismeretében a tanulói eredményesség.
Ami nem segít:
– 1-1 kirakatóra idegenek általi megtekintése
– Az óratervek és vázlatok idegenek általi elemezgetése.
– portfólió
– a kéretlen "segítség"
A minőségirányítás és ellenőrzés feltételei:
– a megfelelő, gyakorlat orientált, a kornak és a diákság állapotának megfelelő pedagógusképzés
a bizalom
– felajánlott, önzetlen kollegiális segítség
– szabadon választott, szakirányú továbbképzések állami támogatása