Az intézményi minőségirányítás és az ahhoz kapcsolódó közoktatási ágazati minőségértékelés (külső intézményértékelés, tanulói teljesítménymérés és vizsgarendszer, közoktatási információs rendszer) alapelvei, rendszerszintű működése
4.1. Az intézményi minőség és a rendszerszintű minőségértékelés átfogó kérdései
- A társadalom elvárásai az oktatás rendszerével és egyes szereplőivel szemben intézményi szinten
- Az oktatás célja, célrendszere Magyarországon (céltételezés)
- A közoktatás irányításának minősége, elvárt és számon kérhető hatások intézményi szinten
- Nevelés, tanulás, a közoktatás eredményessége intézményi szinten
- Szolgáltatás versus szolgálat
- Intézményi demokrácia (gyermek, szülő, pedagógus, helyi közösség), nyitott intézmény
- Pedagógusi és intézményi autonómia (jogok, kötelességek, hatáskörök)
4.2. Az intézményértékelés rendszere
- Koherens külső és belső értékelési rendszer
- Autonómiát, innovációt, ellenőrzést és értékelést támogató alrendszerek, a közigazgatás és a tanügyigazgatás kapcsolata, szakmai felügyelet, szakfelügyelet, szaktanácsadás, az intézmények és a pedagógusok munkájának értékelése
- Mérési rendszer
4.3. Az intézményi minőség, minőségértékelés területei
- Nevelést, tanulást, tanítást elősegítő hatásrendszer tervezése
- Módszertani kultúra, szakmódszertan (tanulva tanítás – tanítva tanulás)
- Az intézmény, a pedagógusok együttműködési rendszere (részletesen ld. külön a 4.4. pontban)
- Iskolai Intézményi demokrácia, demokratikus politikai kultúrára nevelés
- Jogok, kötelezettségek
- Intézményi szervezetfejlesztés, hálózatok kiépítése
- Iskolai Intézményi kommunikáció (diák, gyermek, szülő, pedagógus)
4.4. Az intézmény minőségének egyik leginkább meghatározó eleme: az együttműködések rendszere
- Az együttműködés kultúrája: gyermek, szülő, pedagógus, szülői részvétel, család és intézmény, családközpontú intervenciós megoldások, közös nyelv kialakítása, a rendszeres együttműködés fórumai
- Együttműködések, hálózatok, szakmai és civil egyeztetés: szakmaközi-, ágazatok közötti együttműködés (szociális, egészségügyi területekkel), oktatási területen belüli együttműködés, egyeztetés, közoktatási intézmények közötti kapcsolatok (hálózatépítés), pedagógusok együttműködése
- Nyitott intézmény és a demokratikus gyermeki részvétel
- Közösségi intézmény
- Konfliktuskezelés
4.5. Az intézményi minőséget és minőségértékelést befolyásoló tényezők
- Rejtett tanterv
- Intézményi autonómia és a pedagógus autonómiája (tartalmi és módszertani szabadság, diverzitás), szakmai autonómia (pedagógusé, intézményé
- Az intézményvezetés stratégiai terve
- Az intézményvezetők-, az intézményvezetés minősége (képzés, kiválasztás, továbbképzés)