4. Intézményi minőségirányítás és rendszerszintű minőségértékelés – témák

Print Friendly, PDF & Email

Az intézményi minőségirányítás és az ahhoz kapcsolódó közoktatási ágazati minőségértékelés (külső intézményértékelés, tanulói teljesítménymérés és vizsgarendszer, közoktatási információs rendszer) alapelvei, rendszerszintű működése

4.1. Az intézményi minőség és a rendszerszintű minőségértékelés átfogó kérdései

  • A társadalom elvárásai az oktatás rendszerével és egyes szereplőivel szemben intézményi szinten
  • Az oktatás célja, célrendszere Magyarországon (céltételezés)
  • A közoktatás irányításának minősége, elvárt és számon kérhető hatások intézményi szinten
  • Nevelés, tanulás, a közoktatás eredményessége intézményi szinten
  • Szolgáltatás versus szolgálat
  • Intézményi demokrácia (gyermek, szülő, pedagógus, helyi közösség), nyitott intézmény
  • Pedagógusi és intézményi autonómia (jogok, kötelességek, hatáskörök)

4.2. Az intézményértékelés rendszere

  • Koherens külső és belső értékelési rendszer
  • Autonómiát, innovációt, ellenőrzést és értékelést támogató alrendszerek, a közigazgatás és a tanügyigazgatás kapcsolata, szakmai felügyelet, szakfelügyelet, szaktanácsadás, az intézmények és a pedagógusok munkájának értékelése
  • Mérési rendszer

4.3. Az intézményi minőség, minőségértékelés területei

  • Nevelést, tanulást, tanítást elősegítő hatásrendszer tervezése
  • Módszertani kultúra, szakmódszertan (tanulva tanítás – tanítva tanulás)
  • Az intézmény, a pedagógusok együttműködési rendszere (részletesen ld. külön a 4.4. pontban)
  • Iskolai Intézményi demokrácia, demokratikus politikai kultúrára nevelés
  • Jogok, kötelezettségek
  • Intézményi szervezetfejlesztés, hálózatok kiépítése
  • Iskolai Intézményi kommunikáció (diák, gyermek, szülő, pedagógus)

4.4. Az intézmény minőségének egyik leginkább meghatározó eleme: az együttműködések rendszere

  • Az együttműködés kultúrája: gyermek, szülő, pedagógus, szülői részvétel, család és intézmény, családközpontú intervenciós megoldások, közös nyelv kialakítása, a rendszeres együttműködés fórumai
  • Együttműködések, hálózatok, szakmai és civil egyeztetés: szakmaközi-, ágazatok közötti együttműködés (szociális, egészségügyi területekkel), oktatási területen belüli együttműködés, egyeztetés, közoktatási intézmények közötti kapcsolatok (hálózatépítés), pedagógusok együttműködése
  • Nyitott intézmény és a demokratikus gyermeki részvétel
  • Közösségi intézmény
  • Konfliktuskezelés

4.5. Az intézményi minőséget és minőségértékelést befolyásoló tényezők

  • Rejtett tanterv
  • Intézményi autonómia és a pedagógus autonómiája (tartalmi és módszertani szabadság, diverzitás), szakmai autonómia (pedagógusé, intézményé
  • Az intézményvezetés stratégiai terve
  • Az intézményvezetők-, az intézményvezetés minősége (képzés, kiválasztás, továbbképzés)

Vélemény, hozzászólás?