3. Tartalmi szabályozás – témák

Print Friendly, PDF & Email

A közműveltség definiálása és szabályozásának módja, az egységes és minimális nevelési, tanulási célok rögzítésének módja (bemeneti/folyamat szabályozás és kimeneti szabályozás viszonya, egységes rendszere), a tartalmi szabályozók működését biztosító eszközök.

3.1. A tartalmi szabályozás átfogó kérdései

  • A társadalom (nevelési, oktatási tartalmat érintő) elvárásai az oktatás rendszerével és egyes szereplőivel szemben
  • Az oktatás célja, célrendszere Magyarországon (céltételezés, kulcskompetenciák, kompetenciafejlesztés, ld. 1.3. is, a tudás leértékelődésének folyamata)
  • Közműveltségi tartalmak, a kánon kérdése (a „nemzeti érték” hogyan épül be)
  • Kimeneti, bemeneti, folyamatszabályozás
  • A tartalmi szabályozás és az intézményszerkezet (intézményrendszer) összefüggése
  • Intézményi autonómia és a pedagógus autonómiája, szakmai autonómia (tartalmi és módszertani szabadság, diverzitás)
  • Világnézeti semlegesség: állami, egyházi intézmények
  • Az intézmény (a nevelési, oktatási tartalom) politika- és ideológiamentessége
  • Multikulturalitás (kisebbség/többség), tolerancia
  • Értékmegőrzés és más kultúrák értékeinek beépítése
  • Tartalmi szabályozás és a tudásfelfogás kapcsolata

3.2. A tartalmi szabályozás területei

  • Tantervek: NAT, kerettantervek, helyi tantervek (a helyi tantervek vége), tantárgyak, óraszámok
  • Vizsgarendszer
  • Oktatási programok, programcsomagok, pedagógiai rendszer
  • A tankönyvkiadás – választhatóság, egységesítés, tankönyvpolitika
  • Iskoláskor előtti nevelés sajátosságai, óvodai program

3.3. Műveltségi területi, tantárgyi nevelés kérdései

  • Humán- és reáltantárgyak, falak közöttük
  • Komplex tantárgyak (komplex képzés)
  • Az idegen nyelvi oktatás: óraszám, eredményesség, az akkreditált nyelvvizsgarendszer helye, szerepe, bizonyítványok, nyelvi érettségi, a diploma megszerzésének függése a nyelvvizsgáktól, tantárgyak idegen nyelvű oktatása; külföldi filmek szinkronizálása, nyelvtanár hiány, NYEK, két tannyelvű iskolák
  • Természettudományos nevelés
  • Matematikai nevelés
  • A matematika és a természettudományi tantárgyak kapcsolata
  • Művészeti nevelés
  • Társadalomtudományi nevelés
  • Politikai kultúrára nevelés, állampolgári kompetenciák
  • Ideológiai nevelés? (kötelező vagy választható)
  • Globalizációs ismeretek, fenntarthatóságra nevelés, XXI. századi kihívásokra való felkészítés
  • Egészséges életmódra nevelés
  • IKT

3.4. A tartalmi szabályozást befolyásoló tényezők

  • Új kulturális kihívások – web2, új médiaközeg, vizualitás
  • Rejtett tanterv
  • Munkaerő-piaci kereslet, életpálya
  • Szakmódszertan állapota, szakmódszertani kutatások, a szakmódszertani tudás terjedése a rendszerben

3.5. A tartalmi szabályozás konkrét megvalósulása az intézményekben

  • Intézményi szakaszok közötti átmenetek (benne az óvoda-iskola átmenet és a továbbtanulás is)
  • Átjárhatóság
  • Egész napos iskola – Tartalmas délutáni tevékenység a tanulók számára az iskolában és az iskolán kívül

3.6. Kritikus szemléleti kérdések

  • Tudomány-áltudomány
  • Tudásfelfogások és tartalomszabályozás

Vélemény, hozzászólás?