2. Jó kormányzás – témák

Print Friendly, PDF & Email

Az oktatás kormányzásának szerkezete és módja, intézmények tulajdonosi szerkezete, az egyes kulcsfontosságú (a többi alrendszer működtetését meghatározó) kormányzási eszközök, mint például az irányítás és finanszírozás

2.1. Oktatáspolitikai feladatok

  • Állapotfelmérés (mi van most?)
  • Értékmegőrzésre és új értékekre épülő oktatáspolitikai koncepció (külföldi minták tanulmányozásával is), nevelést, tanulást, tanítást segítő, kivitelezhető stratégiák
  • Civil és szakmai szervezetekkel való egyeztetés az oktatáspolitikában
  • Az oktatáspolitika civil kontrollja a médiában és a közéletben
  • Közoktatáspolitika a médiában (tájékoztatás, problématerülettel való foglalkozás)

2.2. Az oktatás kormányzásának alapelve

  • Bizonyítékokon alapuló oktatáskormányzás
  • A nevelés, tanulás, a közoktatás eredményességének értelmezése az oktatás rendszerének egészében
  • A társadalom elvárásainak tisztázása az oktatási rendszer egyes szintjeivel és azok szereplőivel szemben
  • Az oktatás célja, célrendszere Magyarországon (céltételezés)
  • Szabad intézményválasztás
  • Szolgáltatás vagy szolgálat?
  • Intézményi autonómia, pedagógiai szabadság, centralizáció és decentralizáció
  • Jogok, kötelezettségek
  • Közigazgatás és tanügyigazgatás kapcsolata, a közoktatás irányításának minősége
  • Európai dimenzió az oktatásban: lisszaboni stratégia, Eu 2020
  • Verseny és/vagy együttműködés az oktatás rendszerének egészében

2.3. A kormányzás kiemelt kérdései

  • Kié az intézmény? Intézményfenntartás és működtetés, szubszidiaritás az oktatás rendszerében, feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban (állam – fenntartó – intézmény)
  • Intézményszerkezet, intézményrendszer, egységesség és differenciáltság, a komprehenzív iskolarendszer intézményrendszer lehetősége
  • Autonómiát, innovációt, ellenőrzést és értékelést támogató alrendszerek, a közigazgatás és a tanügyigazgatás kapcsolata, szakmai felügyelet, szakfelügyelet, szaktanácsadás, az intézmények és a pedagógusok munkájának értékelése
  • Mérési rendszerek az oktatásban (a közoktatás kormányzásának feladatai)
  • Fejlesztéspolitika
  • A neveléstudományi kutatások támogatása
  • Tankötelezettség
  • A fiatalok 20%-a esélytelen a munkaerőpiacon
  • Átjárhatóság
  • Az intézmény depolitizálása
  • Világnézeti, ideológiai semlegesség
  • Szektorsemlegesség az oktatásban, állami-, önkormányzati-, egyházi-, alapítványi-, magánintézmények kérdése
  • Finanszírozás (ld. külön pontban is)
  • A tanügyigazgatás kérdései
  • Nevelési, tanulási szakaszok közötti átmenetek
  • Óvoda-iskola átmenet
  • Intézményi szervezetfejlesztés, hálózatok kiépítése, együttműködés
  • Állami keretszámok meghatározása egyes intézménytípusokban
  • A nevelési tanácsadás rendszere
  • Intézménypszichológus hálózat
  • Egész napos iskola – tartalmas délutáni tevékenység a tanulók számára az iskolában és az iskolán kívül
  • Esti iskola
  • Kétnyelvű iskolák (jó gyakorlatok, finanszírozás), nyelvi előkészítő tanfolyamok
  • Az oktatás-nevelés színtereinek az összehangolása

2.4. Oktatásfinanszírozás

  • Az oktatásfinanszírozás módja
  • Hatékonyság probléma
  • Az oktatásfinanszírozás mértéke, az oktatás helye a költségvetésben
  • Szektorsemlegesség a finanszírozásban
  • Oktatásfinanszírozás: Pedagógus bérezés problémái

Vélemény, hozzászólás?