Az oktatás kormányzásának szerkezete és módja, intézmények tulajdonosi szerkezete, az egyes kulcsfontosságú (a többi alrendszer működtetését meghatározó) kormányzási eszközök, mint például az irányítás és finanszírozás
2.1. Oktatáspolitikai feladatok
- Állapotfelmérés (mi van most?)
- Értékmegőrzésre és új értékekre épülő oktatáspolitikai koncepció (külföldi minták tanulmányozásával is), nevelést, tanulást, tanítást segítő, kivitelezhető stratégiák
- Civil és szakmai szervezetekkel való egyeztetés az oktatáspolitikában
- Az oktatáspolitika civil kontrollja a médiában és a közéletben
- Közoktatáspolitika a médiában (tájékoztatás, problématerülettel való foglalkozás)
2.2. Az oktatás kormányzásának alapelve
- Bizonyítékokon alapuló oktatáskormányzás
- A nevelés, tanulás, a közoktatás eredményességének értelmezése az oktatás rendszerének egészében
- A társadalom elvárásainak tisztázása az oktatási rendszer egyes szintjeivel és azok szereplőivel szemben
- Az oktatás célja, célrendszere Magyarországon (céltételezés)
- Szabad intézményválasztás
- Szolgáltatás vagy szolgálat?
- Intézményi autonómia, pedagógiai szabadság, centralizáció és decentralizáció
- Jogok, kötelezettségek
- Közigazgatás és tanügyigazgatás kapcsolata, a közoktatás irányításának minősége
- Európai dimenzió az oktatásban: lisszaboni stratégia, Eu 2020
- Verseny és/vagy együttműködés az oktatás rendszerének egészében
2.3. A kormányzás kiemelt kérdései
- Kié az intézmény? Intézményfenntartás és működtetés, szubszidiaritás az oktatás rendszerében, feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban (állam – fenntartó – intézmény)
- Intézményszerkezet, intézményrendszer, egységesség és differenciáltság, a komprehenzív iskolarendszer intézményrendszer lehetősége
- Autonómiát, innovációt, ellenőrzést és értékelést támogató alrendszerek, a közigazgatás és a tanügyigazgatás kapcsolata, szakmai felügyelet, szakfelügyelet, szaktanácsadás, az intézmények és a pedagógusok munkájának értékelése
- Mérési rendszerek az oktatásban (a közoktatás kormányzásának feladatai)
- Fejlesztéspolitika
- A neveléstudományi kutatások támogatása
- Tankötelezettség
- A fiatalok 20%-a esélytelen a munkaerőpiacon
- Átjárhatóság
- Az intézmény depolitizálása
- Világnézeti, ideológiai semlegesség
- Szektorsemlegesség az oktatásban, állami-, önkormányzati-, egyházi-, alapítványi-, magánintézmények kérdése
- Finanszírozás (ld. külön pontban is)
- A tanügyigazgatás kérdései
- Nevelési, tanulási szakaszok közötti átmenetek
- Óvoda-iskola átmenet
- Intézményi szervezetfejlesztés, hálózatok kiépítése, együttműködés
- Állami keretszámok meghatározása egyes intézménytípusokban
- A nevelési tanácsadás rendszere
- Intézménypszichológus hálózat
- Egész napos iskola – tartalmas délutáni tevékenység a tanulók számára az iskolában és az iskolán kívül
- Esti iskola
- Kétnyelvű iskolák (jó gyakorlatok, finanszírozás), nyelvi előkészítő tanfolyamok
- Az oktatás-nevelés színtereinek az összehangolása
2.4. Oktatásfinanszírozás
- Az oktatásfinanszírozás módja
- Hatékonyság probléma
- Az oktatásfinanszírozás mértéke, az oktatás helye a költségvetésben
- Szektorsemlegesség a finanszírozásban
- Oktatásfinanszírozás: Pedagógus bérezés problémái