Előrehaladásra, részvételre, személyiségfejlődésre és tanulási eredményekre (kompetenciákra) vonatkozó célok, tehetségnevelés.
1.1. Átfogó kérdések
- Az oktatás célja, célrendszere Magyarországon (céltételezés)
- Nevelés, tanulás, közoktatás eredményessége, az eredményesség kritériumai
- A társadalmi hatások és az intézmény: A tudás leértékelődése
1.2. A gyermekek, tanulók előrehaladása az intézményrendszerben
- Tankötelezettség
- A gyerek nevelési, tanulási útjának kritikus pontjai
- Az iskoláskor előtti nevelés sajátosságai: az óvodai tanulás sajátosságai
- Óvoda-iskola átmenet
- Továbbtanulás
1.3. A nevelés jellege, bizonyos részterületei, színterei
- Személyiségközpontú oktatás-nevelés
- Az intézmény nevelési feladatai: szocializációs feladatok
- Rejtett tanterv
- Gyermeki, tanulói motiváció
- Tehetséggondozás
- Ideológiai nevelés? (kötelező vagy választható)
- Verseny és/vagy együttműködés
- A nevelés színterei: intézmény, család, média, helyi társadalom, kortárscsoportok, családközpontú intervenciós megoldások
- A rejtett analfabetizmus felszámolása
-
Kompetenciafejlesztés
- Kulcskompetenciák fejlesztése
- Kooperativitás
- Állampolgári kompetenciák, demokráciára nevelés (ideológiai háttere, identitástudat), Demokratikus politikai kultúrára nevelés
- Kritikai gondolkodás
- Szociális kompetenciák
- Önálló tanulás, tanulási módszerek, LLL
- Új kulturális kihívások – web2, új médiaközeg, interaktivitás, vizualitás