1. Elvárt, kívánatos nevelési-oktatási eredmények – témák

Print Friendly, PDF & Email

Előrehaladásra, részvételre, személyiségfejlődésre és tanulási eredményekre (kompetenciákra) vonatkozó célok, tehetségnevelés.

1.1. Átfogó kérdések

  • Az oktatás célja, célrendszere Magyarországon (céltételezés)
  • Nevelés, tanulás, közoktatás eredményessége, az eredményesség kritériumai
  • A társadalmi hatások és az intézmény: A tudás leértékelődése

1.2. A gyermekek, tanulók előrehaladása az intézményrendszerben

  • Tankötelezettség
  • A gyerek nevelési, tanulási útjának kritikus pontjai
  • Az iskoláskor előtti nevelés sajátosságai: az óvodai tanulás sajátosságai
  • Óvoda-iskola átmenet
  • Továbbtanulás

1.3. A nevelés jellege, bizonyos részterületei, színterei

  • Személyiségközpontú oktatás-nevelés
  • Az intézmény nevelési feladatai: szocializációs feladatok
  • Rejtett tanterv
  • Gyermeki, tanulói motiváció
  • Tehetséggondozás
  • Ideológiai nevelés? (kötelező vagy választható)
  • Verseny és/vagy együttműködés
  • A nevelés színterei: intézmény, család, média, helyi társadalom, kortárscsoportok, családközpontú intervenciós megoldások
  • A rejtett analfabetizmus felszámolása
  • Kompetenciafejlesztés

     

     

    • Kulcskompetenciák fejlesztése
    • Kooperativitás
    • Állampolgári kompetenciák, demokráciára nevelés (ideológiai háttere, identitástudat), Demokratikus politikai kultúrára nevelés
    • Kritikai gondolkodás
    • Szociális kompetenciák
    • Önálló tanulás, tanulási módszerek, LLL
    • Új kulturális kihívások – web2, új médiaközeg, interaktivitás, vizualitás

     

Vélemény, hozzászólás?