1. Elvárt, kívánatos nevelési-oktatási eredmények – vázlat

Print Friendly

Az „Elvárt, kívánatos nevelés-oktatási eredmények” témacsoportban  – bár készült  vitaindító tanulmány, és az Agórában folyt is vita ebben a témakörben – nem születtek tézisek. E legátfogóbb kérdéskörre nem adható válasz mindaddig, míg az egyes területek meg nem fogalmazzák a saját céljaikat, kívánatos eredményeiket.  Az elvárt, kívánatos nevelési-oktatási eredmények az egyes témacsoportok tézisei között most is megjelennek.

Javasoljuk, hogy pedagógusok, szülők és diákok bevonásával széleskörű interaktív programokat  szervezve, vitákat kezdeményezve az Agora eme első nyilvános dokumentuma és a visszajelzések alapján a későbbiekben hozzuk létre az itt hiányzó téziseket.

1. Elvárt, kívánatos nevelési-oktatási eredmények – vázlat” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Általános Iskola:

    Az általános iskola feladata a nevelés, az önálló, alkotó életre való felkészítés, valamint a társadalmi integrációhoz, a folyamtos fejlődéshez, a kiegyensúlyozott, boldog léthez szükséges készségek, képességek kialakítása.

    Kívánatos képességek, készségek, jártasságok:

    – tolerancia

    – udvariasság, etikett, netikett

    – türelem

    – érdekérvényesítés

    – önállóság

    – önismeret, önazonosság

    – környezetismeret

    – kitartás, álhatatosság

    – keresztény/nemzeti büszkeség

    – játék, társas játék

    – a pihenés és kikapcsolódás képessége módjai

    – rövid és hosszútávú célképzés, tervezés

    – pontosság

    – megbízhatóság

    – önkiszolgálás

    – tanulási képesség

    – olvasás, szövegértés

    – Írás, helyesírás

    – számolás, logikus gondolkodás

    – kreativitás

    – mozgás-, társastánckultúra

    – kritikai érzék

    – demokrácia

    – alturizmus

    – idegen nyelv

    – táplálkozás kultúra

    – egészségvédelem

      – korai terhesség, drogprevenció, dohányzás megelőzés

    – önismeret

    – társas kapcsolatok kultúrája

    – barát és párválasztás kultúrája, paraméterei

    – család ismeret

    – élethosszig tartó pályorientáció

    – esztétikai érzék

    – környezettudatosság

    – konfliktus elemzés, kezelés, megoldás

    A tantárgyaknak általános iskolában ezen képességek és készségek kialakítását kellene szolgálniuk, jelenlegi, öncélú szerepük helyett. A nevelésben paradigmaváltás szükséges. A tanítást fel kell váltsa az irányított tanulás, a tanulásszervezés. Teret kell adni a különbözőségnek, a tanulói aktivitásnak.

    A tantárgyaknak nem lenne szabad uralkodóvá válni, csak középiskolában.

Vélemény, hozzászólás?